Forstsatt babbel

Datum: 2014-10-06 Tid: 11:51:13
Angående mitt tidigare inlägg, kan jag komplettera med att jag borde egentligen vara tacksam för jag bor så jävla bra just nu. Jag bor mitt i Luthagen (Uppsalas stekigaste stadsdel) i en stor 2:a som jag och min roomie hyr i andra hand. Det är egentligen en 4:a, men två rum är möblerade sen tidigare och vi använder dom inte. Lägenhetsägaren har ärvt lägenheten och bor själv utomlands. Vi får bo här hur länge vi vill.
 
Att få ett stadigt andrahandskontrakt i Uppsala är ungefär lika enkelt som att ba köpa en trisslott, få skrapa i tv och vinna 700.000 i månaden i 5 miljoner år. Så jag är brutalt tacksam. Det bor dessutom inga barn i vårt hus och det är väldigt lugnt. Däremot en creepy helvit katt som ibland när man öppnar dörren klockan sex på morgonen sitter och stirrar ondskefullt mot en i trapphuset så att man skiter ner sig och får gå in igen och byta underkläder. Men det kan en stå ut med.
 
Jag har btw sökt till barnmorskeprogrammet! Jag hoppas så in i helvetes jävla hårt att jag lyckas komma in. Jag har 15 extra högskolepoäng just nu. Jag vet en som har lyckats komma in i sista sekund i Uppsala pga avhopp på 7,5 hp, så det FINNS en chans. Dessutom har förlossningen inte så bra rykte nu efter sommarens kriser med personal så jag hoppas att det avskräcker någon att söka.
 
Jag trivs riktigt bra på mitt nuvarande jobb. Men jag vill ändå satsa mot min dröm. Saknar förlossningen som fan. Jag vill bli barnmorska för att jag älskar ansvaret och människokontakten som är vid förlossningar. Älskar pulsen som stiger när det händer saker. Dessutom älskar jag äckel och kladd. För sånt är det mycket av. Det är däremot enormt LITE kärlek, gulligull och puttinutt som jag tror många har en föreställning om vid förlossningar. Det är blod, fortervatten, bajs, svett, skrik och tårar. När allt är över drar ju liksom barnmorskan till nästa patient. Men det gillar jag. Är inte så intresserad av barnen i sig, utan av kvinnan. Jag vill i framtiden kunna vara med och påverka kvinnors sexualitet med genuskunskap och feminismperspektiv på något vis.
 
Så håll tummarna för mig nu i vinter så lovar jag att bli en kick ass barnmorska som kommer att ifrågasätta automatiskt p-pillerutskrivande för all framtid ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
<