Jag har fått för lite kuk och babblar om könsroller :) <3 *hihi*

Datum: 2013-10-17 Tid: 12:01:21
Igår postade jag den här länken på min Facebook. För er lata mothafuckers som tror att jag länkar till typ något gulligt kattklipp på youtube och inte orkar klicka, kan jag berätta att det handlar om biografer som börjar Approved-stämpla filmer som klarar Bechdel-testet (som jag tidigare skrivit om hääär).

OOOCH för en lata mf.... som inte orkar klicka; för att en film ska klara Bechdel-testet krävs det att det finns 

1)  minst två namngivna kvinnliga rollfigurer
2) ... som pratar med varandra
3) ... om något annat än män/relationer
 
Börjar man tänka efter så är det brutalt svårt att hitta sådana filmer. Tjejer är oftast en sexig sidekick till männen i filmerna. När det väl görs "tjejfilmer" så handlar de ändå om reltationer med män, exempelvis Bridesmaids. Jag kan knappt kolla på film utan att bli arg nu för tiden eftersom jag hela tiden stör mig på bristen av roliga, intressanta, skojiga kvinnliga karaktärer i filmer.
 
Hur som, när jag postade den här länken fick jag kommentarer som "Hahahhaha" och "Det finns ju viktigare saker att bry sig om" (big surprise; av män). Jag får snart lust att skjuta mig själv i huvudet av det här Femnismen har gått för långt-tänket hos de som inte pallar reflektera längre än deras näsa räcker. Det är typ samma sak som att säga att "Nu har väl ändå det här antirasism-tänket gått för långt, fokusera på något viktigare istället!". Tänker man att det hela tiden finns något viktigare SÅ KOMMER MAN ALDRIG NÅGONSIN KUNNA DISKUTERA NÅGONTING FÖR DET FINNS ALLTID FUCKING BARNEN I AFRIKA!!!!!!
 
Okej, andas.

Summa summarum: Skitbra att Approved-stämpeln finns på biografer så att människor kan börja reflektera över vilka hur kvinnorollen framställs i samhället.
 
Puss på er.
 

Kommentarer
Postat av: Mari

ja.. JAAAA. jag har övervägt att sluta umgås med män helt och hållet av just denna anledning.

Svar: I hear you sister.
Julia

2013-10-17 @ 23:08:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
<