Jämställdhet

Datum: 2012-11-27 Tid: 15:03:00
Att vara man är någonting bra medan kvinna är lite sämre. Det händer att tjejer som inte beter sig helt enligt sin infödda könsroll kallas för "pojkflicka", vilket inte är ett direkt negativt laddat ord. Har du däremot hört att en kille kallas för "flickpojke"? Det skulle inte vara okej på samma sätt.
 
Det finns en föreställning om hur kvinnor och män är -> könsroller. När det pratas om könsroller får man ibland höra "Men det finns skillnader mellan kvinnor och män och jag gillar det!" Ja, det finns skillnader. Kvinnor får lägre lön, typiska "kvinnoyrken" såsom lärare och sjuksköterska har låg status/låg lön, så gott som alla våldtäkter begås av män, hora-madonna-komplexet existerar fortfarande -> det är inte accepterat att kvinnor är sexuellt aktiva på samma sätt som män, och så vidare. Några jävligt mysiga och romantiska skillnader må jag säga. Även killar drar det korta strået ibland vad gäller könsskillnader, till exempel är det ofta svårare för en man att få vårdnaden av barn i en rättstvist. I annonser där folk hyr ut bostäder står det ofta "Uthyres till en kvinna", för det finns föreställningar att kvinnor är si och män är så (eller helt enkelt för att hyresvärden är ett gubbslem). Det är sådana här skillnader som feminismen kämpar för att utplåna.

Det är också en jävla skillnad på kvinnor och mäns kroppar. Och då snackar jag om hur de framställs. Ser ibland bilder på fejjan föreställandes killar som är nakna typ på fyllan och gör ett gruppfoto där man håller för ballen. Dessa killar är roliga, sköna, bjuder på sig själva. En tjej som lägger ut en liknande bild vill ha uppmärksamhet. En kvinnokropp ska alltid vara sexig. Ett sätt att få det svart på vitt är att jämföra hur kvinnor vs män framställs på tidningsomslag.



Respektingivande, seriösa, proffsiga, påklädda.




Kåta, tillgängliga, svankande, avklädda.



Skulle vara intressant att se Veronica Maggio i kostym med armarna i kors.


 
Blandning :)
 
En grej jag har börjat reflektera över är att jag själv aldrig under min uppväxt har haft killkompisar på samma sätt som jag har umgåtts med tjejer. Man har blivit lärd ända från början att om man lekte med en kille så var man kääääääääääääär i honom. Så jävla sjukt. Håll käften och sluta säg till barn att de är kära bara för att de leker med någon av motsatt kön, det har nämligen effekten att man slutar göra det och lär barnen att den enda anledningen till att kvinnor umgås med män är för att det finns en attraktion.

I Sverige har vi kommit långt, men det är en bra jävla bit kvar alltså.

Kommentarer
Postat av: Svante

Jag har alltid haft fler och bättre tjejkompisar än killkompisar. Innebär det att jag är bög nu?

MVH Orolig 79a

Svar: Tyvärr, ja :(
Julia

2012-11-27 @ 16:09:12
Postat av: Anonym

Mer, tack!

Svar: Mkay!
Julia

2012-11-27 @ 16:20:13
Postat av: Louise

Djävulskt bra skrivet Julia!!

Svar: Tack!!
Julia

2012-11-27 @ 20:40:40
Postat av: Kollegan

Så sant!!

2012-11-27 @ 21:46:15
Postat av: Svante

Jahapp, då är det väl bara att omfamna sin nya sexualitet då.

Fast det kanske inte är så dumt ändå. Samhället har ju lärt mig att till skillnad från tjejer så är killar alltid kåta. Så det borde ju betyda att jag får doppa lite oftare...

MVH Något skeptisk 79a

Svar: Precis Svante, killar är kåta djur som inte kan tygla sina känslor. Glöm inte att du måste börja använda glitterkläder och prata lustigt, för det är ju så bögar är.
Julia

2012-11-27 @ 23:03:47
Postat av: Therese

Det inlägget satt som en smäck! ;)

Svar: :)
Julia

2012-11-28 @ 16:22:31
URL: http://facebook.com/tbfotografering

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
<