Jag fortsätter

Datum: 2012-11-22 Tid: 18:22:00
Eftersom många verkade gilla det jag skrev igår tänkte jag fortsätta lite på samma spår. Feminism, genus, könsroller och jämställdhet är ju (förutom samlag, söta djur & cheezballz) det mest intressanta jag vet.

Kan börja snacka könsroller. Redan från dag ett i våra liv sätts det en stämpel på oss hur vi ska vara. På förlossningen lägger man blå servetter på matbrickan till föräldrarna som fått en pojke och rosa till de som fått en flicka (gud vad jag var sugen på att göra tvärtom, men som den nervösa student jag är så sket jag i det. One day, one day...). Nu kanske många tycker att en sådan fånig sak som färg inte spelar någon roll, men det tycker jag att det faktiskt gör.

När barnet sedan växer upp så fortsätter pojkarna på det blåa spåret; de kläs i mörka, bylsiga spiderman-kläder medan flickor kläs i små prinsess-gulligull-outfits. Resultat? Pojkar uppmuntras indirekt till trädklättring och vilda lekar medan flickorna hellre pysslar inomhus för att inte smutsa ner sina fina kläder. Fler resultat av att klä småflickor i rosa gulligull då? Jo, de får massa komplimanger för hur söta de är "Men gud vad fiiiiiiiiiiiiiiin du är!" -> och pang, redan DÄR lär vi dem hur viktigt det är med utseende. Att få en komplimang är ju trevligt, och då fortsätter man att anpassa sig för att få dem igen. Det är ingen slump att 99% av de som lägger upp bilder på sig själva putandes med läpparna framför en spegel på min Facebooksida är tjejer liksom. (Jag har försökt att börja sluta kommentera andras utseenden över huvudtaget, och istället fokusera på viktigare grejer. Typ "Vad glad jag är att du är här ikväll". Men det är fan inte lätt alltså...).

Sen kommer alltid det här argumentet att "Nej men min unge har faktiskt valt heeeelt själv att leka med Barbie/Spiderman". Jo, tjena. När vi från dag ett på förlossningen får lära oss vilken könsroll vi ska passa in i, det är klart att det blir ett helt opåverkat val då. Not.

Min vision: sluta göra så stor skillnad på kön. Det är ingen annan jävla skillnad än just det som finns mellan benen. Och det handlar inte om att "förbjuda rosa" som många verkar tro, utan istället öppna upp fler dörrar och möjligheter. Skulle man göra det så skulle pojkar som gillar att pyssla och inreda slippa kallas för bögar och tjejer som gillar bilar och motorer skulle slippa kallas för pojkflicka. Intressen och personlighetsdrag ska inte vara förknippat med kön.

To be countinued.

Kommentarer
Postat av: Anonym

I think you're on to something, I like it! Fortsätt så!

Svar: Thanx!
Julia

2012-11-22 @ 19:15:23
Postat av: Moa

Du är grym Julia!!

Svar: Tack, glad jag blir!
Julia

2012-11-22 @ 19:25:26
Postat av: Kajsa

Fortsätt så! Du är helt enkelt bäst!

Svar: Nämen tack!
Julia

2012-11-22 @ 19:35:35
Postat av: Josefina

Jag håller helt med dig i det du säger, men jag irriterar ihjäl mig på folk som tycker det är helt okej att slänga skit på folk vars barn har mer könsstereotypa kläder och leksaker, vad fan, låt alla göra som de vill! Huvudsaken är väl att de inte blir påprackade sånt de inte ens vill ha eller är intresserade av?

Svar: Man ska inte slänga skit givetvis, men jag tycker att det är bra att uppmärksamma andra om hur de egentligen klär sina barn - de kanske inte har haft en aning om genustänk eller överhuvud taget reflekterat över det innan.
Julia

2012-11-22 @ 21:09:39
URL: http://josefinare.posterous.com
Postat av: Therese

I löv you kusin.

Svar: :)
Julia

2012-11-25 @ 12:40:15
URL: http://facebook.com/tbfotografering
Postat av: Emma

Den dagen jag föder ett barn får du lägg en blå servett på min bricka om det blir en flicka!

Svar: Det var den finaste kommentar jag någonsin fått!
Julia

2012-11-27 @ 15:41:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
<