Angående p-piller

Datum: 2012-12-01 Tid: 10:27:18

Har börjat bli jävligt anti p-piller. Vet ni hur lätt det är för en tjej att få dem utskrivna? Trots biverkningar som ökad risk för blodpropp, torrare slemhinnor i underlivet, humörsvängningar, minskad sexlust och så vidare i all evighet. Jag gillar inte att det tas så lätt på detta. Hur många killar hade käkat dem om de blivit deppiga, fått halvmjuk balle vid samlag och ökad risk att dö av blodpropp liksom, inte en kotte.

Jag fick de där pillerna som jag tidigare snackade om utskrivna förresten, de som ska vara effektiva mot akne. Funkar inte det så är det soptunnan för p-piller för min del. Våga vägra hormonell preventivmetod.


Kommentarer
Postat av: Jessica

skämtar du eller, jag vägrar stoppa hormoner i kroppen sen 2,5 år tillbaka och responsen man har fått från barnmorskor och gyn... det känns som ALLA är köpta av läkemedelsindustrin. och som du skriver, p-piller för män finns men godkänns inte då det är för många biverkningar. men att en kvinna ska bli deppig och få minskad sexlust är helt ok. en anledn till att jag slutade också var att jag fick sämre hy... så det verkar vara olika verkan beroende på märke. tyvärr finns det ju inget bra alt till p-piller om man vägrar hormoner. kopparspiral ger blödningar och fruktansvärd mensvärk osv... suck :)

Svar: Känner mig grymt anti mot spiral också, till exempel för de biverkningar du nämner. Sen känns det inte okej att någon ska vidga min livmoder för att våldta denne med ett slags implantat. Det snackas om att p-piller innebär sexuell frihet för kvinnan, tycker tvärtom. Ett sätt för män att slippa kondom bara. Dax att börja ifrågasätta det som preventivmedel.
Julia

2012-12-01 @ 11:32:17
Postat av: Anonym

Har också slutat efter en konstant känsla av nedstämdhet. Billingsmetoden ftw! Hur lätt som helst om man bara vänjer sig vid en normal cykel först. Kombineras med fördel med kondom när det är risky eller lite risky. Fattar inte varför det krävdes en läkare för att jag skulle bli upplyst om detta. Skolan och studentgyn bortser helt från detta tyvärr..

Svar: Nä, det hymlas mycket om att detta faktiskt ÄR en väldig effektiv metod. Wierd.
Julia

2012-12-01 @ 16:19:45
Postat av: Jessica

Ladda ner appen P Tracker. Jag kör på säkra perioder+kondom när det behövs, och det har funkat i drygt ett år nu. Appen räknar ut när man är fertil utifrån ens cykler, och bäst blir det när man reggat 3 mån. Min senaste barnmorska ifrågasatte faktiskt inte ens det, så det kanske finns hopp ändå.. :)

Svar: Tack för tipset!
Julia

2012-12-02 @ 21:44:48
Postat av: Jessica

Hej, gick tillbaka i svaren i mitt arkiv på bloggen och såg detta och kände att jag var tvungen att uppdatera.. säkra perioder funkar INTE så bra som jag skrev sist. :p För när jag skrev sist var jag tydl preggo utan att veta om det än.. oops ja. Så det blev faktiskt kopparspiral, och det funkar alldeles utmärkt! Mer mensvärk och blödning visst, men ändå sjukt värt. Så kan ändå rekommendera spiral om man inte vill hålla på o chansa och mecka med säkra perioder. För tydl kan appen visa fel :)

Svar: Haha, tack för att du skrev igen :) Din stackare! Men alltså, spiral... gör det inte NÅ DJÄVULSKT ont att sätta in? Känner mig fett opepp på att få livmodern våldtagen :(
Julia

2013-03-07 @ 21:00:04
Postat av: Jessica

Jo det gjorde sjukt jävla ont, jag svor när jag låg där. Men dock var jag ju inte förberedd, det var läkaren på abortmottagningen som föreslog att de kunde sätta in den direkt, annars har man ju ett besök bokat och kan ta värktabletter innan. 1 min av djävulsk smärta, sen är det över :)

Svar: Amen fyfa-an! En minut av smärta... tror fan inte att jag skulle palla det! :S
Julia

2013-03-12 @ 21:03:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
<