Käkoperation nästa år

Datum: 2009-11-12 Tid: 22:34:48

Nuså.
Nu är det klart hur det blir med min käft.

Kom till Ackis och satte mig i väntrummet, bara jag
och en till i rummet. Tjejen som sitter bredvid mig
pratar i telefon och säger något i stil med "jag kommer
i alla fall aldrig att få tillbaka känseln i läppen
igen"
och börjar gråta. Jättelänge, hemskt, jag visste
inte vad jag skulle göra.

Kändes väldigt bra å höra för övrigt, såhär innan...


Kommer in i rummet och träffar alla kirurger, får sätta mig
i en stol medan alla fem glor på min käft. Eftersom jag redan
har haft tandställning så är mina tänder redan raka, så därför
kommer jag bara behöva ha tandställningen innan operationen
max ett halvår, istället för 1,5 år. Skönt! Operationen blir någon
gång runt april-augusti nästa år. Blev så himla GLAD!  Trodde
dom skulle säga nästa vinter. Efter att ha varit stamkund hos
tandregleringen har man nämligen lärt sig att plussa på ett
halvår på allt dom säger......

Operationen. Sövas, sedan kommer de att kapa av min underkäke
längst bak, sätta fast titanplattor och på så sätt förlänga den nästan
9 mm framåt. Ligga kvar på sjukhuset 3 dar, kommer svälla upp
som en fotboll och bara få äta flytande föda i 6-8 veckor. Sedan
tandställning max ett halvår efter operationen igen för att fixera bettet.

25% återfår aldrig all känsel runt munnen (som hon i väntrummet,
scary...), ganska många. Men en risk värd att ta. Jag har mått dåligt
av mitt 9 mm-överbett sen jag fick permanenta tänder, kan aldrig
le utan att känna mig ful (ska lägga upp bilder på det senare, just
nu är jag för feg...). I början när jag fick förslaget om operation +
tandställning sa jag "aldrig att jag går igenom det igen!",
men just nu känns tandställning 1 år som en jävla baggis! Kommer
ha ett fint leende resten av mitt liv sen. Det enda som känns jobbigt
nu är operationen. Kommer må förjävligt efteråt, kommer ha förjävla
ont.

Men det kommer att vara så värt det.

(Jag själv googlade upp massa bloggar skrivna
av folk som genomgått samma operation som jag
ska. Om någon lyckas hitta min blogg och är i samma
sits får ni jättegärna kontakta mig på
[email protected]!)

Kommentarer
Postat av: ` isabella szerafia.

Det kommer nog gå bra! :)

2009-11-12 @ 23:16:52
URL: http://szerafia.blogg.se/
Postat av: din J

Gumman tycker du e fin oavsett :-) sötnos

2009-11-13 @ 05:10:23
Postat av: Kejken

Men Jules, jag har aldrig ens tänkt på ditt "överbett"! Jag tror knappt att någon ens lägger märke till det alls!

2009-11-13 @ 14:01:40
Postat av: geografiska snillet..

gumman jag har heller ALDRIG tankt pa ditt overbett och det har jag sagt till dig innan.. fatta inte ens va du prata om forst ju!! men men you gotta do what you gotta do..(coolt skrivet va) ha! ;) men faktiskt.. du e sa fin som du e

2009-11-13 @ 18:46:53
Postat av: jenny

detta inlägg ska jag gå tillbaka till när jag våndas över min tandställning som jag förmodligen kommer när jag är 30? jag vill bara få en kallelse till någon form av information känner jag nu

2009-11-13 @ 22:06:38
URL: http://heyastrid.blogg.se/
Postat av: tessi

Du kommer bli fin vännen, fast jag tycker du är fin annars också! Men jag vet hur det är att inte trivas med sin käft:)

2009-11-15 @ 14:49:01
URL: http://tessiivattmyren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
<